Tajemství efektivity

„Tajemství“ efektivity

Jak je možné, že dokážu úspěšně zprostředkovávat prodeje nemovitostí za tak příznivých podmínek pro klienty? Oproti běžné hladině? A dělám to přitom soustavně už od roku 2001.

Neexistuje žádný konkrétní zázračný trik, kterým se dá efektivita a úspěšnost vyčarovat. A už vůbec ne jen nějakým technickým kouzlem. Na to je zprostředkování příliš komplexní, a jsou při něm potřeba i „měkké“ dovednosti.

Případy jsou individuální, jedinečné, takže někde je dobré udělat navíc video nebo záběry z dronu, jinde vizualizaci, užitečný je home staging, kvalitní fotky od profesionála jsou nutné téměř vždy, ale to jsou všechno technické, dílčí věci. V těchto věcech nevěřím příliš na „revoluce“, ale spíš dlouhodobou evoluci, neustále ladění, vylepšování a přizpůsobování.

Tajemství, umění tohoto spočívá spíš ve vystižení jedinečnosti případu, „měkké“ dovednosti, ruku v ruce s co nejlepším sladění všeho dohromady.

Mám cíleně nízké režijní náklady, a to má své další příznivé dopady: nízká, férová odměna (a je jedno, kdo ji platí) v první řadě nesnižuje, nezatěžuje prodejnost zejména u bytů. Ty jsou na cenu značně citlivé. Díky férové odměně si nemusím dělat rezervy na nezaplacené provize, protože klienti nemají potřebu zprostředkovatele nijak „obcházet“. S tím se běžné RK potýkají neustále, tyto náklady přitom nesou jiní, poctivější klienti.

12 důvodů efektivity:

  • Nepřijímám všechny příležitosti, ale co vezmu, a začnu se tomu věnovat, to skoro vždy prodám (podstatný rozdíl oproti velkým RK s cca 50% úspěšností)
  • malá režie, žádné obrovské odvody majiteli francheezy, žádné odvody zisku majiteli RK apod.
  • vysoká spokojenost klientů, a doporučení spokojených klientů na další zakázky jsou zdarma, tj. bez nákladů na reklamu
  • nízká provize – podporuje prodejnost a celkovou úspěšnost, zkracuje dobu prodeje, tedy zvyšuje počet odměn
  • nízká provize – málo neplatičů, poctiví nemusejí platit za nepoctivé
  • efektivní použití progresivních technických prostředků – podle situace, video, dron, vizualizace, home staging …
  • vzájemná důvěra s klienty, žádné sankce vůči klientům, z toho plynoucí hladký průběh, akčnost
  • co nejlepší práce se zájemci o koupi, vč. psychologie, schopnosti naslouchání, rozpoznání potřeb, situací
  • jedinečná kombinace obchodních, psychologických, právních znalostí, jak teoretických znalostí, kvalifikace, tak praktických dovedností v mojí osobě, komplexnost
  • odpadá „šum“ při příliš velké dělbě práce, třeba při smluvním podchycení klienta, kde se vše často zadrhne, což je běžné v praxí velkých RK
  • praktická aplikace Strategie modrého oceánu
  • důraz na sladění všeho dohromady, každý případ je jedinečný.

Z těch „měkkých“ věcí bych rád vyzdvihl zejména jednu, a to důvěru. Oboustrannou důvěru. Důvěra klienta ve mně, že dělám to nejlepší, a moje v klienta, že to myslí seriozně a že bude spolupracovat. Z mojí strany je to podporováno vlídností, „lidskou tváří“, skutečným zájmem o klienta, jeho potřeby a situaci. Důvěra je nesmírně důležitá, protože s ní jde vše lépe, hladčeji, jednodušeji. A o mnoho efektivněji. Důvěra šetří náklady. Rozdíl je znát.

Celkově, klienta zajímá, jak velký dostane přínos a kolika za něj bude muset zaplatit, a já se roky snažím, aby tento poměr byl pro něho co nejlepší. Není to snadné, takže mi to připomíná tuto anekdotu: Ptali se Rubinsteina: Mistře, v čem spočívá tajemství vaší klavírní hry? „To je přece jednoduché, stačí správně udeřit v pravou chvíli do správné klávesy“.

Tajemství efektivity

Proto je tak těžké tyto věci napodobit.

Petr Štěrba