Dostupnost inzerce na internetu budí dojem, že díky tomu je prodat jednoduché, třeba i z tepla domova, ve virtuálním světě. Ale ve skutečnosti tento stav nahrává naopak druhé straně, kupujícím, kteří si mohou snadno vybírat, srovnávat ceny, vylučovat nabídky, které jim nevyhovují, takže ušetří čas a námahu a na nemovitost ani nejedou. Také průměrná kvalita a úroveň inzerce díky internetu i snadné dostupnosti digitálních fotek pro každého v posledních letech výrazně stoupla a s tím i konkurence mezi jednotlivými nabídkami. To klade mimořádné nároky na to, jak upoutat a obstát v konkurenci na internetu a v první řadě jak vůbec zaujmou a přivést zájemce na prohlídku. Pak teprve připadá v úvahu skutečný prodej. Celkově vzato, díky rozvoji technických prostředků komunikace a nabídkových kanálů vzrostla výrazně konkurence na úrovni nabídek, poptávky se to takto nedotklo.
Začnete inzerovat řekněme starší dům a možná zvoní telefony, vše vypadá nadějně. Neznalý kupující je v euforii, ale od teď už bude jen stále hůř. Pár skutečných zájemců přijde a odejde, a když opojení opadne, chodí kromě makléřů už jen sem tam „turisté“, kteří se teprve rozkoukávají a pořádně nevědí, co chtějí a co je vlastně pro ně dobré. Důvodem této neblahé situace je protichůdný časový průběh zájmu na straně nabídky a poptávky. Zájemci, kteří jsou připraveni ke koupi za odpovídající cenu (už toho viděli hodně a jsou „v obraze“, více než), přicházejí v době, kdy ještě nejste na uzavření obchodu vnitřně připraveni a čekáte na svého prince na bílém koni. Ten ale skoro jistě nedorazí. Výsledkem je prodej za delší dobu a nižší cenu.
Jste pyšní na to, že máte dveře za sto tisíc nebo na zakázku dělaný nábytek za půl milionu, obojí v panelákovém bytě? Nebo tepelné čerpadlo za čtyři sta tisíc v domku? Může to být, jako posledně jmenovaný příklad, dokonce i ekonomicky celkově výhodné, ale zdražuje to nemovitost a v konkurenci levnějších nabídek to ocení jen úzký okruh zájemců. Měl jsem plné ruce práce přesvědčit kupujícího i o fotovoltaice na střeše, pořízené za pár set tisíc u staršího domku. Nevítaným dopadem je, že se obvykle v kupní ceně podaří promítnout některé náklady jen částečně, např. do 50 %. Připadá-li proto v úvahu prodej, pokud možno se takovým investicím vyhýbejte.
V bytě nebo domě bydlíte léta, takže tolerujete a nevidíte nedostatky všeho druhu. Může to být nepořádek a množství krámů, nečistoty, přístavek nebo jiný výtvor, který jste si jako kutil sám stloukl a jste na to hrdý, pochybné pachy nebo různé vady nemovitosti či její polohy, na které jste si dávno zvykli, ale které zájemce uhodí do očí. Požádejte někoho nestranného o názor a pomoc, zájemci Vám většinou neřeknou přímo, co jim vadí.
Většina z nás si myslí, že jsme racionální tvorové a rozhodujeme se hlavně rozumem, ale to je naprostý omyl. Ve skutečnosti pravé rozhodnutí probíhá na základě emocí a rozum si vše dodatečně zdůvodňuje. Tedy dodatečně provádí „racionalizaci“ předchozího rozhodnutí, zdůvodňuje si ji. U bydlení to tak jistě platí. A proto je velmi důležitý první dojem. Mnoho zájemců je rozhodnuto během prvních desítek vteřin. Další možností přijít o kupce je nesprávná komunikace, někdy stačí i několik slov a je po zájmu. Srovnej také s předchozím odstavcem „Slepota majitele“.