Ve své praxi se setkávám s mnoha prodávajícími, kteří se nechali napálit sliby nesolidních makléřů a výsledkem byla neprodaná nemovitost, jejíž reputace na trhu je velmi poškozena. Náprava je pak složitá a vyjde draze. Abyste se tomu vyhnuli, čtěte, na co si dát pozor.
Začali jste inzerovat a čekáte, že Vám budou volat solidní zájemci o koupi? Realitní trh v Česku ale funguje pokřiveně, takže většina volajících budou realitní makléři. Ti po nových nabídkách doslova pasou, často se ani nikdo jiný než oni dlouho neozve. Makléři Vás začnou od první chvíle po uveřejnění inzerce pronásledovat a přesvědčovat, abyste prodávali právě s nimi, co nejdříve. A budou využívat manipulativní techniky. Přestože dobří makléři existují, ti, co Vám teď sami volají a budou volat, to nejspíš nebudou.
Rejstřík triků a manipulací realitních makléřů je široký, nejčastěji na Vás zkusí nejdříve tyto:
To vše zní Vašim uším jako rajská hudba. Ale je to určeno jen k tomu, aby se Vám to dobře poslouchalo, aby dostali Vaši nemovitost do nabídky, doslova za každou cenu.
Další rejstřík fíglů takový makléř rozehraje, až se Vám dostane do bytu, abyste se “upsali“. Zejména slíbí prodejní cenu, jakou Vám na očích uvidí. A až bude novou nabídku mít, bude Vás po týdnech a měsících neúspěšného prodávání zase nutit – tentokrát ale do snížení ceny.
Dělat realitního zprostředkovatele může každý, bez jakékoli kvalifikace, vzdělání nebo praxe, není ani žádný dohled nad kvalitou jejich činnosti. V oboru je obrovská „úmrtnost“ makléřů, fluktuace v oboru je enormní. Jen zhruba 20 % makléřů na trhu je dobrých (ti zároveň prodají 80 % nemovitostí; zbývajících 80 % zprostředkovatelů prodá 20 % nemovitostí), ti dobří ale přitom nepoužívají agresivní způsoby náboru, pracují hlavně na základě doporučení, nejsou to tudíž ti, co Vám volají.
Dobří makléři totiž spoléhají hlavně na reference, doporučení. Pokud se nakonec rozhodnete pro variantu prodeje se zprostředkovatelem, pečlivě si ho vyberte, aktivně, nenechte se ulovit. To se týká zejména makléře, na jeho osobě záleží nejvíc. Nejlepšího a osvědčeného makléře, který se bude věnovat prodeji osobně, seriózně a s plným nasazením. Jde o hodně, hned od začátku.
Nesmírně záleží na tom, jak svoji nemovitost na trh uvedete, a za jakou cenu. V tom se nechá mnoho pokazit, protože po pozdějších úpravách se už ti nejlepší zájemci obvykle nevrátí. Budou přicházet noví, ti, kteří ještě potřebují čas přijít na to, co přesně chtějí a jestli není na trhu něco lepšího. Proto musíte být zejména na začátku velmi opatrní.
Vypadá to zpočátku lákavě, bude pro Vás pracovat „zdarma“ více makléřů, však on to některý nic prodá. Často totiž majitel nechá prodávat svoji nemovitost další makléře. Říká si: nepodepíšu jim smlouvu, o nic nejde. Ale není to tak, je to velmi špatná situace pro úspěšný prodej, převládají nevýhody. A ty jsou tyto:
Všichni loví ve stejných nebo podobných vodách a stejnými prostředky, takže záběr na klientelu se prakticky nerozšíří. Daleko více převládají zápory. Pokud budete prodávat nemovitost se zprostředkovatelem, ať je pouze jeden, a to co možná nejlepší.
Pokud zvolíte tu nejhorší variantu a podlehnete jednomu z mnoha špatných makléřů, kteří neumí dobře prodávat, Vaše nemovitost bude dlouho na trhu a nakonec ji prodáte zbytečně levněji nebo ji neprodáte vůbec. Současný trh je vysoce konkurenční. Ten, kdo kupuje, si vybírá a má z čeho, nabízet a prodávat je třeba co nejlépe. Chyby při prodeji stojí mnoho Vašich peněz, stejně tak metoda „pokus-omyl“, snažte se proto o své peníze nepřijít.