Pozor na špatné makléře

Pro váš prodej je první věcí výběr toho správného člověka. Kvalita realitních makléřů je nevyrovnaná a v průměru spíše špatná

Podle čeho nevybírat realitního makléře:

  • 1
    Podle ceny, za kterou slibuje prodat Vaši nemovitost.
  • 2
    Podle toho, že je aktivní při získávání vás a vaší nemovitosti do své nabídky.
  • 3
    Podle toho, že kamarád "dělá v realitách" a občas něco prodá a podobných pochybných doporučení.

Pravidlo 80/20 v praxi

V oboru realit platí známé pravidlo 80/20, tedy 20 % realitních makléřů dělá 80 % realitních obchodů, dokonce podle všeho spíše 10-20% realitních makléřů realizuje 80 % obchodů.

To znamená, že většina realitních makléřů je výrazně podprůměrných a skoro každý druhý je velmi slabý. Ovšem právě takoví makléři používají nejagresivnější techniky náboru nových realit a často přitom používají triky popsané níže.

Zrovna tito makléři Vám volají nebo budou volat, pronásledují Vás a s pomocí všech možných triků se snaží dostat k prodeji Vaší nemovitosti. Při prodeji nemovitostí a bytů jsou ale málo úspěšní.

 

Podle čeho vybírat realitního makléře:

  • 1
    Zabývá se prodejem nemovitostí profesionálně a na plný úvazek.
  • 2
    Je důvěryhodný, solidní, slušný.
  • 3
    Je zkušený, vzdělaný v oboru realit a prakticky trénovaný.
  • 4
    Je skvělý vyjednávač, má dobré komunikační schopnosti.
  • 5
    Má dobrý přehled o trhu nemovitostí i analytické schopnosti.
  • 6
    Je dostupný, přátelský a přiměřeně asertivní.
  • 7
    Má obchodní schopnosti, rozvinutou schopnost empatie pro obě strany a naslouchání.
  • 8
    Jedná v první řadě v zájmu klienta, eticky.
  • 9
    Je úspěšný, hlavně co se týká procentuální úspěšnosti prodeje nemovitostí.

Srovnání vlastností nejlepších ("dobrých") a průměrných ("špatných") makléřů

Na co hledět při výběru realitního zprostředkovatele

Délka praxe

Každý profesionál se neustále učí praxí, množství zkušeností mu umožňuje rychle a správně rozpoznat, co je v každém konkrétním případě to podstatné. Velikost praxe ukazuje úspěšnost zprostředkovatele při prodeji, jinak by se dlouhodobě na plný úvazek neuživil. Začínající makléři musí nedostatek zkušenosti dohnat pomocí a záštitou zkušenějšího vedoucího, mentora. Často ale tato pomoc nováčkům v reálné praxi chybí.

Velikost realitní kanceláře

Velikost realitní kanceláře není většinou důležitá. Velké realitky sice mají z principu některé výhody, ale i své nevýhody, jako je složitost, náklady či problémy při přenosu informací mezi jednotlivými pracovníky. Reklamní prohlášení, že jistá realitní síť prodá nejvíce nemovitostí na světě, není pro konkrétního prodávajícího podstatná. Vás zajímá, jestli zprostředkovatel prodá právě vaši nemovitost. Záleží v první řadě na konkrétní osobě makléře.

Členství v komorách a stavovských organizacích

Členství v organizacích by mělo být určitou garancí kvality, zatím je ale v první řadě marketingovou záležitostí: podívejte se, jsme spolehliví, féroví. Nedá se tedy z tohoto důvodu na to bohužel spoléhat a někdy to naopak může být snaha vylepšit jednoduše nevalnou reputaci alespoň takto. Osobně tomu v praxi nepřikládám váhu.

Jak se dostat ke správným informacím o makléři

V praxi je pro zájemce obtížné dostat se ke spolehlivým informacím o realitní kanceláři a konkrétním realitním makléři. Do jisté míry to může nahradit doporučení spokojeného klienta. V tom případě ale většinou jde o ojedinělou zkušenost (štěstí všem přálo, objevil se rychle kupec, vše šlo rychle a hladce). V případě zájmu o určitou lokalitu mne kontaktujte.