Nástrahy protivníků, úskalí

Ve své praxi se setkávám s mnoha lidmi, kteří se nechali napálit sliby nesolidních makléřů a výsledkem byla neprodaná nemovitost s poškozenou reputací na trhu. Náprava pak stojí úsilí, čas a v zásadě ztrátu na prodejnosti.  Abyste  se tomu vyhnuli, čtěte, na co si dát pozor.

Jak to ve skutečnosti probíhá po zveřejnění inzerce nemovitostí "bez realitky" a čeho se vyvarovat

Začátek soukromé inzerce nemovitostí je kritický

Začnete inzerovat a čekáte, že Vám budou volat solidní zájemci o koupi: Realitní trh v Česku ale stále funguje značně pokřiveně, takže většina volajících budou realitní makléři. Ti po nových nabídkách doslova prahnou, někdy se, podle atraktivity nabídky, ani nikdo jiný než oni dlouho neozve. Makléři Vás začnou od první chvíle po uveřejnění inzerce doslova pronásledovat a přesvědčovat, abyste prodávali právě s nimi, co nejdříve. A budou využívat manipulativní techniky. Přestože dobří makléři existují, ti, co Vám teď sami volají a budou volat, to nebudou.

Jak to mnozí makléři dělají

Rejstřík triků a manipulací realitních makléřů je široký, nejčastěji na Vás zkusí nejdříve tyto:

  • mám konkrétního zájemce na Váš byt, Váš dům. Kdy ho můžu přivést?
  • Vaše cena je „v pohodě“ (nemovitost přitom ani neviděl) nebo i „prodám ji za lepší cenu, než chcete“, "můžete dostat víc".
  • prodám Vám to obratem, do týdne

To vše zní uším každého majitele jako rajská hudba. Ale je to určeno jen k tomu, aby se to dobře poslouchalo, aby dostali Vaši nemovitost do nabídky, doslova za každou cenu.

Další rejstřík fíglů takový makléř rozehraje, až se Vám dostane do bytu, abyste se mu “upsali“. Zejména slíbí prodejní cenu, jakou Vám na očích uvidí. Někdy se tomu říká „kupování ceny“. A až bude novou nabídku mít, bude Vás po týdnech a měsících neúspěšného prodávání zase nutit - tentokrát ale do snížení ceny.

Proč Vám budou volat právě ti nejhorší makléři? Pravidlo 80/20 platí spolehlivě

Dělat realitního zprostředkovatele může stále ještě každý, bez jakékoli kvalifikace, vzdělání nebo praxe.  V oboru je obrovská „úmrtnost“ makléřů, fluktuace v oboru je enormní. Jen zhruba 20 % makléřů na trhu je dobrých (ti zároveň prodají 80 % nemovitostí; zbývajících 80 % zprostředkovatelů prodá 20 % nemovitostí), ti dobří ale přitom nepoužívají agresivní, zoufalé způsoby náboru jako tento, pracují hlavně na základě doporučení a zájmu klientů, nejsou to tedy ti, co Vám volají.

 Na jaké další triky si dát pozor. O nejčastějších tricích realitních kanceláří a nesolidních realitních makléřů proti majitelům se dozvíte zde, protože mnoho nástrah při prodeji bez realitky spočívá v tom, že údajně přímý zájemce je vlastně realitní kancelář, makléř nebo překupník.

Není také výjimkou, že realitní kanceláře inzerují bez Vašeho vědomí, informace o Vaší nemovitosti i s fotkami si opatří z Vaší soukromé inzerce na internetu. Někdy se tak objeví i v nabídce více realitek. To musíte hlídat, protože pak se Vaše nemovitost nabízí za různé ceny, také další informace nejsou správné nebo patřičně aktualizovány. To vše vytváří dojem, obraz, že jde o dlouhodobě neúspěšně nabízenou, problematickou nemovitost, ležák, „profláklou“ věc, pro kterou nestojí za to věnovat čas ani energii prohlídce a podrobnému zkoumání. Majitele to extrémně poškozuje a jedná se o skutečně závažný problém.

Jak to často dopadá. Obvyklým vyústěním všeho uvedeného je to, že velmi často dříve či později jako majitel podlehnete a nesprávným makléřům (pravidlo 80/20 výše) své bydlení nebo jiné nemovitostí necháte prodávat. K tomu je i původně odolný majitel náchylnější, pokud se mu prodej nedaří anebo prostě podlehne slibům lákavé prodejní ceny.

Další: překupníci nemovitostí a další spekulanti se zase snaží v podstatě profesionálně koupit co nejlevněji, aby obratem prodali a vydělali. K tomu je pro ně nejlepší navodit časový tlak, rychle jednat. Ani nabídky výkupu "za hotové" nemohou být z principu dobrou volbou právě pro nízkou cenu.

Nejlepší prodej vždy znamená najít takového zájemce, pro kterého je nemovitost jako taková ideální volbou, nejlepším naplněním jeho potřeb, a ten to také ocení tím, že zaplatí tu nejlepší cenu.