Plusy a mínusy svépomocného prodeje nemovitosti

Plusy svépomocného prodeje bez realitky jsou:

  • úspora nákladů (bez provize makléři, bez provize realitní kanceláři)
  • osobní kontrola nad převodem své vlastní nemovitosti
  • uspokojení z vlastního úspěchu, pokud vše vyjde

Přínos prodej bez realitky znamená pro majitele v první řadě úsporu nákladů - provize pro makléře a realitní kancelář.

Realitní kanceláře mají provizi ve výši nejčastěji 3-5 % z kupní ceny, u levnějších nebo odlehlejších  nemovitostí je procentuální odměna většinou vyšší. Tato odměna realitní kanceláře se může vzhledem k práci realitní kanceláří odvedené v konkrétním případě zdát prodávajícímu  neúměrně vysoká. Proto je úspora provize pro prodávajícího obvykle důležitou motivací k prodeji bez realitky. V mnoha případech je taky jistým utrpením kontakt s makléřem, který není dostatečně kompetentní.


Pro svépomocný prodej nemovitosti bez realitky svědčí zejména tyto okolnosti

  • realizoval jste již úspěšně podobný prodej nebo raději několik prodejů v nedávné minulosti ,ale ne příliš dávno
  • máte odvahu a chuť řešit nové situace, nepřeceňujete se,
  • neznáte úspěšného, spolehlivého a slušného realitního makléře, odborníka.

Záporem svépomocného prodeje jsou:

  • nedostatek specifických zkušeností a obchodních schopností majitele: prodej je v první řadě obchodním případem
  • chybí další důležité dovednosti:  objektivní, správné stanovení ceny, skvělé nafocení, chybí potřebný odstup od případu, horší přístup k účinnému nabízení nemovitosti, otázka správné prezentace nemovitosti, předvádění zájemcům, reakce na konkrétní zájemce, klíčová jsou situační jednání. Nedá se načíst "na internetu"
  • vyšší míra i pocit odpovědnosti za jednotlivá rizika i za celkový výsledek

 

Nevýhodou jsou vyšší nároky na znalosti i činnosti prodávajícího vlastníka nemovitosti, a hrozí to, že svoji nemovitost v konkurenci nabídek neprodáte.

Nabízení a prodejní marketing.  Nemovitost musíte dobře prezentovat a nabízet. Musíte mít perfektně působící a lákavé fotografie domu nebo bytu a vhodně formulované texty, a umístit je na co nejvíce navštěvovaných realitních inzertních místech. 

Obchodní schopnosti. Dobrý obchodník je obtížné a záslužné povolání a takových lidí je málo. Prodej nemovitosti je ze své podstaty obchodem a proto vyžaduje zejména obchodní dovednosti a zkušenosti, dobrou znalost psychologie prodeje a schopnost "uzavírání", dotažení do úspěšného konce. 

Vyjednávání a uzavírání prodeje. Sjednání příhodných smluvních podmínek vyžaduje dobré vyjednávací schopnosti a zejména znalost toho, co je pro smlouvu a možné budoucí situace důležité. Ne všechny případy mají jednoduchou strukturu, dost přibývá například prodejů nemovitostí zatížených hypotékou. Nezanedbatelná je i psychologická, resp. psychická zátěž, kdy nesete sám nebo sama břemeno odpovědnosti, že se nic nezkazí a na nic při realitním převodu nezapomenete.