Informace o nabídkové ceně nemovitosti

Strategie nasazení správné ceny

Stanovení správné ceny a případně správná taktika její úpravy během delšího trvání prodeje má velký vliv na celkový výsledek prodeje. Majitelé někdy počáteční cenu výrazně nadsadí tak, že převyšuje o mnoho desítek procent cenu tržní. Promítají do toho svá přání, princip ceny zvláštní obliby nebo srovnávají na základě polovičatých a zkreslených údajů z trhu. Obdobně působí špatní makléři, aby vůbec získali zakázky na prodej. Během neúspěšného prodeje pak cenu stupňovitě snižují, přičemž se nemovitost stane dobře známou, protože většina zájemců sleduje trh delší dobu. Taková strategie budí ve většině potencionálních zájemců dojem, že je tam nějaký problém, že to spousta lidí už vidělo a nikdo to nechce, takže už si ji nevšímají ani za reálnou cenu, „nevidí“ ji.

Opačná chyba – podcenění - vede logicky k přímé finanční ztrátě. Pokud se cena dodatečně navýší nebo pořádá nečekaná "dražba" mezi více zájemci, většina dosavadních zájemců to nepřijme pozitivně a od záměru koupě ustoupí. Je to poněkud neracionální přístup zájemců o koupi, ale v praxi to tak prostě funguje.
Úloha třetí strany jako specialisty a nezávislé osoby, která s odstupem vyjádří svůj názor na nasazení ceny, má zde svoje cenné místo jak při počátečním odhadu, tak při „léčení“ během neúspěšného prodeje majitelem – životní fáze prodeje nemovitosti.